Dzięki uprzejmości pana Marka Lewensteina ze Szczecina przedstawiamy krótki opis i zdjęcia remontu regatowego jachtu Asso.
Asso, to jacht typu Laser 28. Angielska konstrukcja zaprojektowana przez Bruce’a Faara. Posiada kil typu „tandem” specjalnie zaprojektowany na wody pływowe. Specjalna pozioma płetwa umożliwia posadowienie jachtu na płaskim dnie podczas odpływu. Jacht został kupiony dwa lata temu w Holandii.
Po przywiezieniu do Szczecina postanowiłem sprawdzić dno jachtu i zrobić remont części podwodnej. Szlifowanie starej farby antyporostowej nie było łatwe. Na kadłubie była farba „twarda” – była twarda w każdym znaczeniu. Po oszlifowaniu dna ze starej farby antyporostowej okazało się że jacht miał poprzednio zrobiona antyosmoze, bo po szlifowaniu stwierdziłem co najmniej 2 warstwy epoksydu. Różne drobne ubytki w powierzchni kadłuba były uzupełnione szpachlówką Bosman 1. Jestem zachwycony tą szpachlówką. Ona dość długo schnie, ale pięknie się aplikuje i naprawdę dobrze wyrównuje powierzchnię. Ten czas schnięcia wynika pewnie z tego że większość remontów robi się na zewnątrz, czasem dalekich od warunków idealnych zalecanych przez producenta. Na tak przygotowaną powierzchnię położyłem cztery warstwy podkładu epoksydowego Bosman 54. On był aplikowany wałkiem. Pomiędzy kolejnymi warstwami był delikatnie szlifowany papierem wodnym o gradacji 600. Po położeniu ostatniej, powierzchnia została zszorstkowana i przygotowana do malowania antyporostem.
Marek Lewenstein